Translate

luni, 4 noiembrie 2013

FILOZOFIA KAIZEN

                  In 2010 am participat la un curs despre îmbunătățirea proceselor, unde am discutat si despre conceptul ( filozofia ) Kaizen.M-am gândit că nu ar fi rău să vorbesc despre această filozofie.
                Cuvântul Kaizen înseamnă kai= schimbare , zen =pozitiv.Kaizen este un sistem de management japonez, care presupune îmbunătățirea permanentă a lucrurilor.Acest sistem a fost folosit pentru prima dată, în industria auto, de către Toyota și a rămas până astăzi una dintre valorile de bază ale acestei companii.Filozofia Kaizen înseamnă îmbunătățirea continuă a proceselor.Niciun proces nu poate fi perfect, ci îmbunătățit. 
                Ce este cu adevărat impresionant, decizile de îmbunătățire se iau de către toți angajatii, de jos în sus  iar părerea fiecăruia conteaza în mod egal.Spre deosebire de sistemul aplicat la noi, ”seful știe tot”, care frânează inițiativa, implicarea și răspunderea, filozofia kaizen pune pe acelasi loc, toți angajatii, indiferent de funcție.
               Filozofia Kaizen necesită stabilirea unor obiective și ținte clare.

               Cele trei principii care stau la baza îmbunătățirii continue:

               1. TPS - Thinking People System
               2. Cei 5 ”De ce?”
               3. 5S

1. TPS - Thinking People System - fiecare angajat propune măsuri pentru îmbunătățirea activității în cadrul unor ședințe de lucru.
2. Cei 5 ”De ce?” - Kaizen necesită evaluarea cu grijă a logicii și a beneficiilor tuturor îmbunătățirilor înainte de a fi implementate. Acest lucru se obtine prin utilizarea conceptului ”Cei 5 de ce?”.
3. Cei 5 S.

1.SEIRI – Sortare / Analiza
2.SEITON – Triere / Ordonare
3.SEISO – Curatare
4.SEIKETSU – Ordine /Standardizare
5.SHITSUKE – Sustinere

Pasul 1. Seiri (Sortare) – Primul pas se referă la diferenţierea dintre lucrurile necesare şi cele inutile din Gemba şi renunţarea la cele inutile.

Pasul 2. Seiton (Sistematizare) – Cel de-al doilea pas al procesului se referă la eficienţă şi constă în aranjarea ordonată a tuturor lucrurilor care rămân dupa Seiri (sortare) pentru a fi găsite cât mai uşor.

Pasul 3. Seiso (Strălucire) – Cel de-al treilea pas constă în curăţarea locului de muncă şi înlăturarea oricărei surse de murdărie.

Pasul 4. Seiketsu (Standardizare) – Cel de-al patrulea pas se referă la crearea unor standarde pe care trebuie să le respecte toată lumea şi vizează practicarea continuă a celor trei paşi descrişi mai sus, astfel încât curăţenia şi verificarea să devină o rutină. Managementul Vizual este un aspect foarte important ce facilitează înţelegerea acestor standarde.

Pasul 5. Shitsuke (Susţinere) - Cel de-al cincilea pas are ca principal obiectiv obţinerea disciplinei şi angajarea tuturor în păstrarea ordinii şi respectarea primilor patru paşi. Astfel, procesul se transformă într-unul care nu se încheie niciodată şi care se îmbunătăţeşte continuu.

          Kaizen este opusul lui “tragi tare la sfarsit”.

O filozofie simplă care poate fi aplicată pentru orice activitate, important sa ai mintea deschisă.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu